Maklumat tentang tema Kerja Kursus SPM 2012

   

 

TEMA KERJA KURSUS REKA CIPTA SPM 2012

 

PENYUKATAN

1.1 Bidang

Kepenggunaan.

1.2 Pengenalan

Menyukat merupakan satu proses kerja yang dilakukan
supaya sesuatu yang disukat tepat/jitu.

1.3 Fokus Reka Ciptaan

Reka ciptaan yang dihasilkan untuk melakukan aktiviti menyukat sesuatu
benda/barangan pengguna.

1.4 Takrif

Penyukatan merupakan suatu proses kerja untuk menyukat/mengukur benda/barang
pengguna supaya tepat/jitu.

Kamus Dewan : Penyukat : alat yang digunakan untuk menyukat
(mengukur dan lain-lain)
Penyukatan : perbuatan menyukat
Menyukat : i – mengukur dengan sukat
ii – mengukur (panjang,luas,isi)

1.5 Kaedah Menyukat

Mengukur/ menimbang/ menghitung/ membilang/ mengira
(kaedah yang dipilih mesti yang tersenarai sahaja).

2.0 PEMANASAN

2.1 Bidang

Pengurusan makanan.

2.2 Pengenalan

Memanas merupakan satu proses kerja yang dilakukan supaya makanan/ minuman
berkeadaan panas.

2.3 Fokus Reka Ciptaan

Reka ciptaan yang dihasilkan untuk melakukan aktiviti memanasi makanan/minuman
yang telah dimasak/disediakan.

2.4 Takrif

Pemanasan merupakan suatu proses kerja memanasi makanan / minuman yang
dimasak/disediakan dari keadaan sejuk ke keadaan panas atau kekal berkeadaan
panas.

Kamus Dewan : Pemanasan : perihal memanasi (makanan)
Memanasi : i: menghangatkan
ii: menambah panas

2.5 Kaedah Memanas

Membakar/ memanggang/ menggril/ menggoreng/ mengukus/ merebus/mereneh/ mendidih
(kaedah yang dipilih mesti yang tersenarai sahaja).

3.0 PENGERINGAN

3.1 Bidang

Pertanian.

3.2 Pengenalan

Mengering merupakan satu proses kerja yang dilakukan terhadap sesuatu hasil
pertanian supaya tidak berair/lembap.

3.3 Fokus Reka Ciptaaan

Reka ciptaan yang dihasilkan untuk melakukan aktiviti mengeringkan hasil
pertanian.
3.4 Takrif

Pengeringan merupakan suatu proses kerja menyingkir/mengurangkan kandungan
air pada hasil pertanian.

Kamus Dewan : Pengeringan : perihal mengeringi/mengeringkan
Mengeringi : membiarkan supaya menjadi kering

3.5 Kaedah Mengering

Menghembus/ memanas/ menyalai/ mengempar/ mengangin/ menyejat/
menjemur/ membentang/ memerah
(kaedah yang dipilih mesti yang tersenarai sahaja).

 

Sudah dapat idea untuk membuatnya?????

 

About these ads

64 responses to this post.

  1. Posted by wan on 05/07/2011 at 6:24 pm

    erm … saya pilih tema permanasan tapi masih tidak berapa jelas ttg apa yg perlu dicipta n kalau boileh tolong kasi satu contoh.. :)

    Balas

    • Tema pemanasan, contohnya memanaskan bubur yang telah dimasak untuk dimakan semula. Masalah berlaku dimana bubur ditinggalkan terlalu lama menyebabkan boleh terasa basi
      Contoh pemanasan lain, memanaskan lauk-pauk yang dijual, air minuman yang dibuat dan ditinggalkan.
      Sekiranya ada cadangan yang lain, boleh la kita kongsi bersama. Terima Kasih

      Balas

      • Posted by kerek on 02/09/2011 at 10:27 pm

        erm…..saya pilih pemanasan lauk-pauk tpi bhn ye saya x thu nak wat cam ne…
        bule tlng saya…saya ada bli alat pemanas air…..utk wat 2…

    • Posted by aziey on 21/04/2012 at 9:55 pm

      macamne nk reka projek pemanasan lauk pauk ek??gune air pns yg mgalir..ssh tu…

      Balas

    • Posted by aziey on 21/04/2012 at 10:00 pm

      penjanaan idea macamne yg boley sy buat ne..tertekan nye…smpai kt 1….sy xboley buat..xtau..idea skit pun xmri….

      Balas

  2. tidak dapat idea lagi ..minta tolong berikan idea ,,

    Balas

    • INSYA ALLAH..nanti saya cuba uploadkan yer

      Balas

    • Posted by zyila on 07/09/2011 at 8:38 pm

      arh saya puwn blum dpt idea nie………..
      ada sesiapa yg boleh kongsi ilmu ngan saya?
      saya maw amik pemanasan tp apa yg maw d cipta?

      Balas

      • salam zyila…
        bagi pemanasan berkaitan makanan atau minuman..
        contoh yang boleh diberikan ialah untuk memanaskan air milo yang lama ditinggalkan dan menjadi sejuk
        ataupun ikan bakar yang dibeli dari kedai dan disimpan untuk dimakan esoknya, tiada alat khas untuk dipanaskan.alat sedia ada membahayakan bagi budak2 ataupun harganya sangat mahal.tu boleh dijadikan masalah awak. :D

  3. Posted by kerek on 14/07/2011 at 5:53 pm

    boleh tak bagi tgk contoh folio reka cipta tahun yang sudah-sudah…
    saya nak tgk…
    plazzzzz

    Balas

  4. belum dapat idea lagi…!! confuse lah untuk pilih tema yang sesuai..!!

    Balas

    • bagi tema penyukatan, ianya menyukat sesuatu barang kepenggunaan menjadi jitu dan tepat.

      Tema pemanasan pula, ia berkaitan dengan melakukan aktiviti memanasi makanan/minuman
      yang telah dimasak/disediakan.
      Contohnya air milo yang disediakan , dan dibiarkan terlalu lama, ia boleh menjadi sejuk dan hampir basi
      kesan, pembaziran dan ambil masa untuk buat semula.

      Tema pengeringan, dihasilkan untuk melakukan aktiviti mengeringkan hasil
      pertanian.
      Contonya mengeringkan ikan masin atau mengeringkan sotong kering.
      Sotong dijemur secara bertindan dan menyebabkan beberapa sotong menjadi rosak dan tidak kering.
      Kesan, terpaksa jemur semula dan alami kerugian.

      Itu untuk pada pendapat saya.harap kita dapat kongsi bersama.

      Balas

  5. confuse la nk plih tema,,,tp kn,sy plih penyukatan..tp mc x jlas.. huhuhuhuhuh

    Balas

    • salam…..
      bagi tema penyukatan. kenalpasti benda atau barang pengguna yang hendak disukat.contohnya sukatan untuk masak nasi, tepung buat kek dan sebagainya. walaubagaimana pun sukatan tersebut hendaklah tepat dan jitu.

      Balas

      • Posted by siti hajar on 29/01/2012 at 7:43 pm

        hmmmmm… cm nea plk kalu sya ambk tema pnyuktn…. tpy msih bntu tok wt lkarannn….. bley tlg bge cntoh????

  6. Posted by budak R.C cptank on 03/08/2011 at 6:14 pm

    salam………
    urm kmi masih lg confuse la tntng tema ney….
    sama ada nk bwt tema pngeringan atw pun pmanasan…tp lau d fkir2 kn lg…pnyukatn pun lg snang….jd nk minta pndapat la…lau bleh nk minta idea sdikit sbnyak….sbb krja kursus pun da mula da…jd skrg mcm dlm keadaan kritikal jak….tlong ya…

    Balas

    • salam…terima kasih kerana melayari blog ini.
      untuk membuat folio ini, bagi pendapat saya, baik memahami mengenai fokus reka ciptaan. Dari situ dapatlah kita memahami apa tema yang sesuai untuk membuat kerja kursus ini. mari kita fokuskan pada satu tema, iaitu tema penyukatan

      1.3 Fokus Reka Ciptaan

      Reka ciptaan yang dihasilkan untuk melakukan aktiviti menyukat sesuatu
      benda/barangan pengguna.

      1.4 Takrif

      Penyukatan merupakan suatu proses kerja untuk menyukat/mengukur benda/barang
      pengguna supaya tepat/jitu.

      dalam tema penyukatan,, ada pelbagai aktiviti yang boleh kita menyukat, Contohnya menyukat nasi, menyukat air atau menyukat garam, tapi berkaitan dengan benda dan kepenggunaan. tapi sukatan tersebut hendaklah tepat dan jitu. maksudnya sekiranya hendak menyukat nasi yang akan dihidangkan kepada pelanggan, sukatan tersebut hendaklah tepat dan jitu, mengikut sukatan yang ditetapkan. iaitu satu mangkuk nasi dan bendanya hendaklah sama dan boleh digunakan.

      bagi tema pemanasan

      2.3 Fokus Reka Ciptaan

      Reka ciptaan yang dihasilkan untuk melakukan aktiviti memanasi makanan/minuman
      yang telah dimasak/disediakan.

      2.4 Takrif

      Pemanasan merupakan suatu proses kerja memanasi makanan / minuman yang
      dimasak/disediakan dari keadaan sejuk ke keadaan panas atau kekal berkeadaan
      panas.

      pemanasan hendaklah dilakukan aktiviti memanaskan semula makanan atau minuman yang telah dimasak. Contohnya memanaskan semula air milo yang telah dimasak. Air milo dibiarkan dalam tempoh yang agak lama menyebabkan air milo menjadi sejuk dan hampir basi. tiada alat khas yang digunakan untuk memanaskan milo, jadi dari situ kita boleh membina penyataan masalah. Masalahnya adalah untuk memanaskan semula air milo yang sejuk kepada panas atau kekal berkeadaan panas.

      Harap ini dapat membantu anda..terima kasih

      Balas

      • sy memilih tema pemanasan tp sy confius nk buat cmne .sy ad idea tp tiada penyataan masalah . kalu boleh tunjok kn contoh untuk sy .=)

  7. Posted by hakim on 05/08/2011 at 5:08 pm

    saya pilih peyukatan tp x tau nk reka n nak wat mcm mane???

    Balas

    • Penyukatan berfokuskan kepada penggunaan dan ianya hendaklah tepat dan jitu. contohnya menyukat tepung atau menyukat garam.

      Balas

  8. saya pilih tema pemanasan , tpy tktahu nak buad pebentangan mcm mnaa dekat cikgu ,
    then , kenaaa cri masalah lgi , help me pls ! beri 1 cntoh pemanasan bole ?

    Balas

  9. ermm .idea sy ialah tema pemanasan , cnthnye memanaskan bubur yg tlh dmask utk dimakan semula . masalah berlaku dimana bubur ditinggalkan trlalu lame mnyebabkan boleh terasa basi .apa penytaan maslah untuk maslah sy ini .kalau boleh bg conth gmbar projek .
    tQ .=)

    Balas

  10. Posted by Kristi on 07/09/2011 at 7:35 am

    Hi, saya ingin bertanya tentang tema penyukatan. bolehkah kalau saya buat kesukaran utk mengukur kayu. contoh: pak mat seorang tukang kayu. beliau sering mnghadapi masalah utk mengukur kayu dengan tepat, kerana alat sedia ada tidak tidak dapat mengukur tepat kayu yg digunakan. dia seringkali penat ketika hendak mengukur.
    @
    Mak Nin seorang tukang jahit beliau sering menghadapi masalah utk mengukur ketinggian badan pelanggan apabila hendak membuat baju. akibatnya baju yang dibuat tidak sesuai utk pelanggan dan mengakibatkan kerugian kepadanya. masalah yg sering dihadapi ialah sukar mengukur ketinggian badan pelanggan.

    TQ utk komen cikgu.

    Balas

  11. Posted by zyila on 07/09/2011 at 8:44 pm

    kamu wat yg senang bg kamu……….
    insya allah kamu boleh lakukan………..

    Balas

  12. Posted by syahniar syahfril on 08/09/2011 at 3:29 pm

    ermmmm…saya pilih tema pemanasan..idea untuk buat produk tu ada,tapi saya tak ada idea cara untuk buat penyataan masalah bagi tema pemanasan ni….bole bagi idea yang bagus untuk saya memulakan menulis penyataan masalah ni..???plizzz..

    Balas

  13. Posted by Divya on 13/09/2011 at 6:02 pm

    tolong carikan any produk baru untuk penyukatan makanan…..i x ada idea

    Balas

  14. Posted by suzuka on 25/09/2011 at 8:03 pm

    salam……saya pelajar rc thn 2011/2012
    boleh tak bagi conton kerja kursus tahun -tahun lalu…..
    plazzzz

    Balas

  15. Posted by Shazreen on 03/11/2011 at 6:11 pm

    Salam.. Blh ka bgi saya contoh mmbuat pegeringan??

    Balas

  16. Posted by safura on 30/11/2011 at 11:59 pm

    sy pilih tema pemanasan.. tpy sy xdew idea.. so bley tlg sy x??

    Balas

  17. Posted by jeeha on 06/12/2011 at 1:50 pm

    saya plih penyukatan . saya nk sukat air dari pemanas air . tapi saya x taw nk sukat mcm mana ?? dan apakah penyataan masalah nya ??? tolong bantu sya . esok ckgu nk tny da .

    Balas

  18. Posted by jeeha on 06/12/2011 at 2:19 pm

    ok ok . sekarang sya tw nk wt apw . sya wt mengukur kain . sllunya d kedai owg gna pembaris tapi sya gna aluminium or else tpi diletakkan d ats meja . tapi bagaiman sya nk lukis nya . tlg bg cth lukisan dan penyataan masalah ?????

    Balas

  19. Posted by najiihah on 23/12/2011 at 1:37 pm

    saye msih tak tahu nk buat penyelidikan dan penyiasatan berhubung dengn reka ciptaan (pemanasan)….(inovasi)

    Balas

  20. Posted by mimie edora on 05/01/2012 at 8:22 pm

    saya pilih tema pengeringan .. susah juga cari idea .. tapi cikgu byk bg idea .. hmm , bole bg idea lg tak ??

    Balas

  21. Posted by cindy on 07/01/2012 at 9:04 am

    saya pilih penyukatan atau pengeringan..tapi,,,,apa produk yang boleh saya ciptakan?boleh bagi idea?tq

    Balas

    • Posted by ave on 22/03/2012 at 3:28 pm

      plih tema penyukatan lh very easy bh..kw cri ja pnyukat apa2 trus cari kelemahan dye,,then pa klmahan dia tu lh kw cpta..cmform nda confuse punyee………

      Balas

  22. Posted by mekar on 07/01/2012 at 5:14 pm

    cam mna pula tema pengeringa nyg dipilih …..rekaan adalah mencipta tempat mengeringkan ikan bilis yang dikeringkan secara menjemur pada matahari adakah ini menepati konsep reka cipta…

    Balas

  23. Salam. Selamat menyambung semula tugas2 ckgu. Ckgu dh sampai lakaran ker?

    Balas

  24. Posted by jayashalini on 10/01/2012 at 8:05 pm

    saya pilih penyukatan je la………………………….

    Balas

  25. Posted by ieda lavigne xD on 20/01/2012 at 6:50 pm

    mcm mana ye nak buat tema pemanasan mggunakan pmbakar roti ?

    Balas

  26. Posted by rc on 24/01/2012 at 8:11 pm

    aduhh peningnya aku camne ni nak buat

    Balas

  27. Posted by rc on 24/01/2012 at 8:22 pm

    saya pilih penyukatan..tapi macam mana nak buat…semuanya okey tapi ada satu masalah..saya tak tahu macam mana nak buat artifaknya.harap dapat beri idea……

    Balas

  28. Posted by nor aziera on 25/01/2012 at 2:22 pm

    boleh tak buat tema pemanasan spt memanas makanan yg dbeli di luar, .tp xtau la nak buat lakaran mcm mane, ..????

    Balas

    • Boleh. contoh awak nak panaskan lauk yang dibeli di luar atau ikan bakar.:D
      nak lakar, amik contoh memanas gunakan oven atau ketuhar.

      Balas

      • Posted by crazy_kpop on 01/02/2012 at 9:17 pm

        memang dh fikir nk buar mcm tu, ..
        tapi nanti kena buat ke produk tuu???
        susah la.

      • takde la..
        awak boleh inovasi mengunakan jaring atau pun zink..
        kaedah menjemur..boleh tengok kaedah jemur ikan.
        banyak saya cadangkan pada anak murid saya buat produk guna jaring atau zink.

  29. Posted by tensiongila on 17/02/2012 at 6:19 pm

    tension gila kerja kursus !!!!!!!!!!!!!!!!

    T.T

    Balas

  30. Posted by anipz on 19/02/2012 at 8:18 pm

    saya membuat penyukatan air banjir….adakah idea ini sesuai atau tidak sesuai untuk penyukatan….

    Balas

  31. Posted by syah on 12/03/2012 at 12:58 pm

    berdasarkan dripada tema pengeringan , adakh kaedah menyejat sama dengan kaedah menyerap ?

    Balas

  32. Posted by apiz on 14/03/2012 at 3:39 pm

    saya pilih tema pengeringan..saya buat pengeringan ikan kering..sekarang saya sedang buat 1.3 ..saya xd idea na kmbang kn idea asal..boleh tolong saya kmbang kn idea tu. ?idea asal saya para dan pangkin..

    Balas

  33. Posted by ave on 22/03/2012 at 3:23 pm

    haduhhhhh….sy lg ney yg blm siap2 reka cpta,,uda pnya tema tpi bhgian 1.3 ney yag buat sy terstak!!!

    Balas

  34. Posted by mia on 22/03/2012 at 9:30 pm

    salam .. .
    sy memilih tema pemanasan. .
    krna bnyk yg kata seng .
    tp sy pening mcm mna hendak buat produk itu . .
    blurrr . .
    plezz. . .
    beritahu idea yg ssuai tuk syee. . .

    Balas

    • Salam..maaf lewat membalas
      tema pemanasan sama sahaja..ada senang ada susah..tapi kene ikut apakah masalah yang awak ingin selesaikan. Macam anak murid saya, mereka membuat tema pemanasan contohnya memanaskan air milo kepada budak kecil yang dihantar ke rumah pengasuh atau membawa makanan untuk berkelah dan ingin memanaskan makanan tersebut.

      Balas

  35. Posted by nanthene on 11/04/2012 at 3:02 pm

    saya memilih tema pemanasan.. tp tiada penyataan masalah . kalu boleh tunjok kn contoh untuk sy….

    Balas

  36. Posted by ejat aifa on 14/04/2012 at 10:58 am

    ada tak mesinnye??untuk proses pemanasan..

    Balas

  37. tolong bagi ideaaaaaaaaaaa… untk tema peyukatann otak ako da blurrr ;(

    Balas

  38. Posted by hafiz on 24/04/2012 at 10:40 pm

    saya memilih tema pengeringan , masalah pengeringan ikan . saya masih tiada idea untuk membuatnya

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: